تاریخ انتشار:94/4/1 - 12:24
شماره مطلب:139441
به مناسبت اعياد شعبانيه

طبيعت گردی، بازدید از آثار باستانی و کوهنوردی رودبار الموت جمعی از همکاران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

بسم الله الرحمن الرحیم
طبيعت گردی، بازدید از آثار باستانی و کوهنوردی جمعی از همکاران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

در تاریخ 21 و 22/3/1394 به مناسبت اعیاد مبارک شعبانیه جمعی از همکاران سازمان به منظور بازدید از قلعه حسن صباح و کوهنوردی در اتفاعات الموت عازم آن منطقه شدیم.
از تهران تا امام زاده علی اصغر(علیه‏السلام):
روز پنجشنبه 21/3/94 ساعت پنج و نیم صبح از جلو سازمان حرکت خود را آغاز نمودیم. شور و شوق سفر و شرکت در برنامة کوهنوردی در چهره همگان موج می‏زد. پس از خروج از تهران از اتوبان‏های کرج و قزوین، به جاده الموت وارد شدیم. به تدریج وارد طبیعت سرسبز و زیبای منطقه می‏شدیم در حالی که محو شگفتی‏های طبیعت بودیم. در روستای زرآباد توقف کوتاهی داشتیم. بارگاه امام زاده علی اصغر (علیه‏السلام)در این روستا واقع است؛ با درختِ بسیار تنومند و باشکوهی که برای اهالی از قداستی برخوردار است. اهالی روستا معتقدند در ظهر عاشورا از درخت مذکور خون می‏چکد!
دریاچه اوان:
پس از زیارت و صرف چای به راه خود ادامه دادیم. توقفگاه بعدی‏مان در محل دریاچة زیبای اوان بود. به محض پیاده شدن از ماشین، تنی چند از همراهان آماده شنا شدند و با کسب اجازه از مسئولین دریاچه، تن به آب سپردند. سپس به سایه درختان پناه بردیم تا آماده نماز جماعت و ناهار بشویم. همدلی و هماهنگی میان اعضای گروه بسیار خوب بود. ضمن صرف ناهار دو منظرة زشت و زیبا توجّه همگان را به خود جلب کرده بود! منظرة زباله‏هایی که مسافرین از خود بر جای گذارده بودند؟! و منظرة جمع آوری زباله‏ها توسط دو دختر خانمی که همراه خانوده برای تفریح و استراحت به آن جا آمده بودند.
در منزل حسن صباح:
سپس راه را ادامه دادیم تا به گازُرخان که قلعة معروف حسن صباح در آن واقع است رسیدیم. در آن جا طبق هماهنگی قبلی با خانه معلم فرهنگیان الموت، پس از تحویل اتاق‏ها مستقر شدیم و بعد از استراحتی کوتاه، برای بازدید از قلعة حسن صباح عازم شدیم.
این قلعه که بخش قابل توجهی از ویرانه‏های آن توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بازسازی و احیا شده، محل استقرار حسن صباح و فدائیان فرقه اسماعیلی بوده که با حکومت‏ها و خلفایوقت مبارزه می‏کرده‏اند. پیمودن راه و پله‏های منتهی به قلعه، نفسگیر بود و همگان نفس زنان و کنجکاوانه خود را به آن‏جا رساندند. ساعتی را به بازدید از بخش‏های مختلف قلعه صرف نمودیم و در حالی که سخن از حسن صباح بود و نقل ماجراهای عصرانه، به خانه معلم بازگشتیم در حالی که باید مهیای روز بعد می‏شدیم.
صبح روز دوم و صعود به قله:
قرار شد چهار صبح برخیزیم و چهار و نیم حرکت کنیم که البته عملاً ساعت پنج راه افتادیم. همگی آماده و پُر نشاط، کوله پشتی به پشت و برخی، همراه با عصای کوهنوردی حرکت را آغاز کردیم. به مرور که سپیده می‏دمید و روشنایی بر تاریکی غلبه می‏کرد زیبایی‏های اطراف خود نمایی می‏کرد. سکوت و نسیم خنک صبحگاهی و مناظر باغات اطراف و دورنمای کوه‏های عظیمِ دور دست، بسیار زیبا و خیره کننده بود. رفتیم و رفتیم تا به روستای خوشکچال رسیدیم. پس از استراحتی کوتاه و صرف چای، مهیای حرکت شدیم. در این جا مقرر شد چند تن از دوستان به علت نداشتن تجهیزات کافی به ویژه کفش مناسب و خستگی، در روستا بمانند و به گشت و گذار در منطقه بپردازند و سایرین نیز به راه ادامه دهند.
جناب آقای محمدمهدی ناصری که توان و تجرة خوبی در این زمینه دارند سرپرست گروه کوهنوردی را به عهده داشتند.
حدود هفت ساعت بود در حرکت بودیم و برخی بسیار خسته تا این که به چشمه آبِ گوارایی رسیدیم. زیبایی‏های منطقه شور و نشاط همراهان را مضاعف کرده بود. شکوه و عظمت کوهستان و گیاهان متنوع با زیایی خیره کنندة آن ما را به وجد آورده بود. پس از این موفقیّت و استراحتی کوتاه به علت کمبود وقت راه بازگشت را در پیش گرفتیم. بازگشتمان به گفت و گو و نقل تجربه‏ها و خاطرات گذشته همراه بود در حالی که آفتاب سوزان شده بود و گرما مضاعف. با مروری بر راه آمده! با تمام دوستان، با سلامت و موفقیّت به خانه معلم باز گشتیم.
با ناراحتی از این که این سفر به پایان رسیده، باید مهایی بازگشت به تهران می‏شدیم لذا پس از جمع آوری وسایل سوار بر ماشین‏ها، خود را به جاده سپردیم تا به لطف خداوند پس از طی مسافتی طولانی و در انتهای راه شلوغی و تراکم ماشین‏ها بحمدالله به تهران رساندیم.
در مجموع این سفر، سفر خوب و خطره انگیزی بود. امید است با تشکیل گروه کوهنوردی و مساعدت مسئولین محترم، این گونه برنامه‏ها تکرار شود.
شرکت کنندگان در این برنامه عبارت بودند از آقایان:
محمدمهدی ناصری (مدیر گروه)، مسعود جوادیان، لطیف عیوضی، محسن توانایان‏فرد، صبیحی، سیادتی (همکار فرهنگی)، مجید ثقفی، کبیری (میهمان)، سیداکبر میرجعفری، مسیح میرجعفری، محمدشریف متولی الموتی، محسن احسنی‏پور

پایگاه بسیج شهید موسوی

افزودن نظر جدید

کد امنیتی
کد امنیتی برای جلوگیری از ارسال اسپم می باشد.
Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.